Ook onze werking voor de cognitief sterk functionerende leerlingen is een aanpak op maat. Elke leerling is immers verschillend. We werken samen met Exentra, Talent en iLearn. We zoeken hierbij naar een goede balans tussen een individueel traject op maat enerzijds en een groepsgebonden aanpak anderzijds. Dit betekent dat leerlingen ook samen kunnen werken aan een bepaald project waarbij ze ook aan hun peerrelaties kunnen werken.
Klassikaal zetten we in eerste instantie in op lesgeven op hoog niveau. Veel cognitief sterke leerlingen worden daardoor al sterk uitgedaagd in de standaardlessen, STEM, Klassieke Talen en/of CLIL-lessen. Binnen de lessen wordt in verschillende vakken gedifferentieerd (verdieping en uitbreiding binnen het vak in de eigen klas). Het gebruik van de laptop is hierbij een uitstekend hulpmiddel. Als leerlingen nood hebben aan nog meer uitdaging, gaan we op zoek naar een pakket op maat. Hierbij zijn er verschillende mogelijkheden: verdere verdieping/uitbreiding van de leerstof, zelfstandig een project uitwerken... Het is ook mogelijk om een vak op eigen tempo te verwerken dat niet tot het curriculum behoort. Inhoudelijk komt leerstof van de volgende schooljaren niet aan bod.
We werken ook samen met het hoger onderwijs waardoor leerlingen uit het 6e jaar een gedeeltelijk vervroegde start aan het hoger onderwijs kunnen nemen.
Voorbeelden van vroegere projecten:
Maak kennis met enkele leerlingen die een eigen traject doorlopen.
Louis
Olivia
Oberon
Simon
Matisse en Nathan